Deltidstudiet i landskapsmaleri

Om kurstilbudet

Drømmer du om å forvandle naturens skjønnhet til kunstverk? Velkommen til vårt unike deltidsstudium i landskapsmaleri, vi er stolte av å være de første i verden som tilbyr et flerårig program dedikert til å utvikle dine ferdigheter innen landskapsmaleri. Som den eneste skolen i Norge som fokuserer på klassisk figurasjon, har vi nå utvidet vårt tilbud til å inkludere dette omfattende programmet.

Dette fireårige studiet er designet for å gi deg dybde og finesse, med et sterkt fokus på teknikker og metoder. Programmet kombinerer både tegning og maleri, men setter særlig vekt på maleteknikker. I oppstartsfasen vil tegning være en viktig byggestein; her vil du utvikle de grunnleggende prinsippene for komposisjon, perspektiv, proporsjoner, lyssetting og fargeforhold. Maleriet vil stå i sentrum av undervisningen, der du vil delta i en dynamisk prosess mellom pigmenter og lys, og lære å skape imponerende landskapsverk.

I løpet av programmet vil du utforske en rekke teknikker som styrker din forståelse av fargepaletter, valører og tekstur. Du vil lære å jobbe med ulike metoder, inkludert sight-size og comparative measurement, som vil hjelpe deg med å oppnå nøyaktighet og detaljer i arbeidet ditt. Gjennom korte alla prima-øvelser og videre arbeid fra skisser til storformat, vil du oppdage gleden ved å omsette ideene dine til levende kunstverk, uavhengig av motiv, vær og sesong.

Vi vil arbeide mye i nærmiljøet rundt Heggedal Fabrikker og Asker, men jo lenger du kommer i programmet, desto større variasjon av lokasjoner vil være aktuelt. Vår pedagogiske tilnærming er inspirert av den franske en plein air-tradisjonen, der maleren trer inn i landskapet for å skape i sanntid. Du vil lære hvordan lyset endrer seg i løpet av dagen, og hvordan du kan fange disse subtile nyansene i dine malerier. Du vil også bli kjent med plein air-logistikk, som er essensielt for effektivt utendørsarbeid.

Fellesskapet av medstudenter og lærere vil berike din opplevelse og gi deg støtte og inspirasjon i din kunstneriske utvikling. Hver økt gir deg mulighet til å dele ideer, diskutere teknikker og utvikle din personlige stil. Dette programmet passer for alle aldre og gir rom for både nybegynnere og erfarne kunstnere som ønsker å forbedre ferdighetene sine. Vær oppmerksom på at vi har et begrenset antall plasser, så det anbefales å melde seg på tidlig.

Praktisk informasjon:

Programmet tilbys som deltidsstudium torsdager, fra kl. 09.00 til 16.00. Det første semesteret vil ha større fokus på tegning for å sikre at de grunnleggende prinsippene er på plass, men maleriet vil alltid være i sentrum av vår undervisning. Undervisningen foregår både innendørs og utendørs, avhengig av vær og sesong, noe som gir deg rikelig med anledning til å arbeide i naturen.

Oppdag gleden ved å male naturen i sitt mest autentiske uttrykk, og la deg veilede mot en solid forståelse av hvordan komposisjon, perspektiv og atmosfære kan løfte dine landskapsmalerier til nye høyder. Meld deg på i dag, og bli en del av dette unike kunstneriske fellesskapet!

Studiets faglærer er Joakim Wanrup.

Fabrikken Tegne og Maleskole er en privatskole og er dessverre ikke støttet av Lånekassen

Ønsker du å søke studieplass? Ta kontakt med oss på: post@fabrikkentegneogmaleskole.no eller via vårt kontaktskjema, så sender vi deg søknadsskjema eller svarer på eventuelle spørsmål.